به نام خدا

واکاوی ابعاد شیوه‌های تامین مالی پروژه‌های عمرانی از محل سرمایه‌گذاری خارجی 

یاداشت هفته نامه تجارت فردا شماره 185

 اخیراً وزارت راه و شهرسازی توافقی را با سازمان دولتی بزرگراه‌های ایتالیا (آناس) برای ساخت و مدیریت پروژه‌های حمل و نقل داشته است که بخشی از آن مربوط به مشارکت سازمان مذکور در پروژه بزرگراه 1200‌کیلومتری بندر امام خمینی به شهر مرزی بازرگان است. ظاهراً بر اساس اطلاعات منتشر‌شده، بخشی از این قرارداد به صورت BOT و مابقی به صورت فاینانس خواهد بود. این مساله از چند جهت واجد اهمیت است. اولاً اجرای پروژه مذکور گام مهمی در جهت توسعه شبکه حمل و نقل جاده‌ای کشور با استانداردهای روز اروپا محسوب می‌شود. ثانیاً توافق به گونه‌ای بوده است که پروژه با سرمایه‌گذاری و تامین مالی طرف خارجی اجرا خواهد شد. در واقع این قرارداد به لحاظ جلب مشارکت طرف‌های خارجی و ورود سرمایه و تکنولوژی به کشور اهمیت بسزایی دارد. ثالثاً قرار است بیش از 50 درصد پروژه به پیمانکاران داخلی واگذار شود، که این نیز از نقاط قوت این توافق به حساب می‌آید. محور بندر امام خمینی به بازرگان، اهمیت بسیاری هم به لحاظ حمل و نقل داخلی و هم به لحاظ ترانزیت کالا دارد. لازم است وزارت راه در اسرع وقت با تکمیل فرآیند امضای قرارداد، زمینه را برای اجرای آن فراهم کند. به بهانه امضای قرارداد مذکور، در این نوشتار کوتاه، مروری بر وضعیت زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای و ضرورت و الزامات توسعه آن شده است.

متن کامل ...

لینک به منبع ...

منبع : چشم انداز اقتصاد ایران |واکاوی ابعاد شیوه‌های تامین مالی پروژه‌های عمرانی از محل سرمایه‌گذاری خارجی
برچسب ها : پروژه ,اهمیت ,خارجی ,لحاظ ,قرارداد ,تامین ,تامین مالی ,بندر امام ,امام خمینی ,پروژه‌های عمرانی ,مالی پروژه‌های ,مالی پروژه‌های عمرانی ,ابعاد ش